Het is iets waar iedereen mee te maken kan krijgen: online oplichting. Vaak zijn ouderen echter de belangrijkste doelgroep van oplichters, omdat ze kwetsbaarder zouden zijn. Maar dat is helemaal niet nodig, als je je goed voorbereidt! Deze tips helpen je online oplichting voorkomen.
Wat zeggen anderen?
Wat anderen zeggen over een bepaalde website of online dienstverlener, zegt vaak veel over hoe betrouwbaar een partij is. Bekijk dus zeker reviews, daarin geven mensen aan of ze bijvoorbeeld de bestelde producten hebben ontvangen en of die ook overeenkomen met wat ze besteld hebben.
Ook voor dienstverlening kun je met het lezen reviews wel een algemene indruk krijgen van wat voor partij het is. Wil je bijvoorbeeld een online casino bezoeken, bekijk dan een casino review zodat je een beeld hebt wat je kunt vewachten.
Neem contact op
Vertrouw je het niet helemaal, kun je wel wat hulp gebruiken of wil je gewoon iets vragen? Neem dan eens contact op met de klantenservice. Is er geen klantenservice te vinden, krijg je geen antwoord op je mail of wordt de telefoon nooit opgenomen? Dat is vaak een teken aan de wand dat er iets niet in de haak is, of dat ze tevreden klanten in ieder geval niet zo belangrijk vinden.
En stel dat je gebeld wordt, of een mail ontvangt, van een bedrijf of instantie, wat je niet vertrouwt? Bijvoorbeeld zogenaamd van je bank dat je je bankpas op moet sturen of dat er iets met je internet bankieren is.
Bel dan het bij jou bekende nummer van de klantenservice en vraag of het klopt wat je gehoord of ontvangen hebt. Bel niet het nummer dat eventueel gezegd of meegestuurd wordt, maar het nummer dat jij kent!
Klik niet zomaar op een link
Ontvang je een mail, klik dan nooit zomaar op een link. Zoals we hierboven al zeiden, vertrouw je het niet, bel dan eerst naar het bij jou bekende nummer van de dienstverlener. Ook al vertrouw je het op het eerste gezicht wel, klik dan alsnog niet zomaar op een link.
Bekijk of de afzender klopt (oplichters gebruiken soms mailadressen die verdacht echt lijken, maar het net niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan …@dhI.com. Die letter na de h is geen l, maar een hoofdletter i. Zo word je gemakkelijk misleid.
Kijk daarnaast ook of de mail verder ok lijkt, er geen vreemde spelfouten in staan, of de gegevens die vermeld staan (zoals een adres) overeenkomen met wat bij jou bekend is. En is het een partij waar je normaal geen zaken mee doet (bijvoorbeeld een andere bank dan jouw bank), dan mag je het zeker wantrouwen.
Dit geldt overigens niet alleen voor e-mails, tegenwoordig worden ook sms’jes, WhatsApp en zelfs telefoongesprekken ingezet om je om de tuin te leiden.
Zo doen oplichters zich voor als een familielid die om wat voor reden dan ook een nieuw telefoonnummer heeft. Het gesprek gaat er al snel naartoe dat er met spoed een rekening betaald moet worden, omdat ze anders in de problemen komen. Ze hebben de token van hun bank niet bij de hand en mobiel bankieren werkt nog niet op de nieuwe telefoon. Of jij even wil betalen.
Ook hier geldt: bel je familielid eerst op het bij jou bekende nummer, of bel een partner bijvoorbeeld, om te checken of het allemaal wel klopt. Je zult niet de eerste zijn die door WhatsApp fraude veel geld kwijtraakt…