Het overmatig gebruik van digitale middelen op jonge leeftijd is een toenemende zorg voor veel artsen over de hele wereld. De vraag naar alles wat digitaal is, is ongekend hoog. De keerzijde hiervan is het ontstaan van digitale dementie. Betekenis van deze term is dat je eigenlijk dommer wordt van zogenaamd slimme apparatuur.
We hebben er allemaal mee te maken daarom helpen we je de feiten over digitale dementie te begrijpen. We delen onderzoek naar de effecten van digitale apparaten op kinderen. We geven ook zeven nuttige tips om dit te voorkomen.
Digitale dementie betekenis
Digitale dementie wordt gekarakteriseerd als de verslechtering van de hersenfunctie als gevolg van het overmatig gebruik van digitale technologie. Denk hierbij aan computers, smartphones en internetgebruik in het algemeen.
Dit overmatige gebruik van technologie leidt tot een onevenwichtige hersenontwikkeling. Omdat de kans groter is dat zware gebruikers hun linkerhersenhelft overontwikkelen, waardoor hun rechterhersenhelft onderontwikkeld blijft.
Nu deze technologie tegenwoordig in bijna elk huishouden aanwezig is, neemt deze nieuwe vorm van dementie toe. Het treft onze jeugd in een alarmerend tempo.
Symptomen digitale dementie
Tekenen en symptomen van digitale dementie zijn onder meer:
- Een slungelige houding
- Ontwikkelingsachterstanden
- Geheugenverlies op korte termijn
- Sociale afzondering
- Gebrek aan beweging
- Angst, depressie, woede
- Evenwichtsstoornissen en ongecoördineerde bewegingspatronen.
Denkwerk uitbesteden problematisch
De term ‘digitale dementie’ is een paar jaar geleden ontstaan in Zuid-Korea. Een land met een van de grootste digitaal gebruikende populaties ter wereld. Zuid-Koreaanse artsen merkten dat jonge patiënten cognitieve en geheugenproblemen ondervonden na intensief gebruik van digitale apparaten. Ze ontdekten ook dat de symptomen vaker voorkomen bij mensen die eerder hersenletsel hadden opgelopen.
Met de komst van computers zijn jongeren minder afhankelijk van hun hersenen. Intelligente computers kunnen nu het meeste denkwerk voor hen doen, waardoor veel jonge hersenen bijna overbodig worden. Er bestaat ook de zorg dat overmatig gebruik van technologie een korte aandacht spanne veroorzaakt.
Onderzoek naar digitale dementie
Dr. Manfred Spitzer, een neurowetenschapper en psychiater, schreef in 2012 een boek met de titel:
“Digitale dementie – hoe wij ons verstand kapot maken”.
Hij is een uitgesproken pleitbezorger tegen het trainen van kinderen met computers en moderne media. In zijn boek stelt hij:
- Als je de computer gebruikt, besteed je je mentale activiteit uit
- Hoe meer je kinderen traint met computerspellen, hoe meer aandachtstekort je krijgt
Uit zijn onderzoek blijkt dat tussen de 15 en 18 jaar de minimumleeftijd zou moeten zijn voor mediaconsumptie.
Want: hoe meer tijd je besteedt aan schermmedia, hoe minder je sociale vaardigheden zullen zijn.
Het is geval logisch dat het jouw geheugen aantasten. Wat minder bekend is dat het je slaapkwaliteit kan beïnvloeden.
Hoe je digitale dementie kunt vermijden
Er zijn voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kansen op het ontwikkelen van digitale dementie te beperken. Hieronder staan zeven handige tips.
1. De voorgestelde schermtijd voor kinderen van alle leeftijden moet worden beperkt tot twee uur per dag. Woningen moeten ‘schermvrije zones’ hebben, vooral in slaapkamers.
2. Gebruik je hersenen in plaats van te vertrouwen op digitale apparaten.
Probeer indien mogelijk zelf na te denken in plaats van te vertrouwen op jouw computer om het denkwerk voor je te doen.
3. Leer een nieuwe taal.
Door de hersenen te gebruiken om iets nieuws te leren, zoals een nieuwe taal, ontstaat hersenstimulatie. Dit kan alle vormen van dementie helpen afweren.
4. Lichaamsbeweging is uiterst belangrijk om de hersenen actief en gezond te houden.
5. Voer op de hersenen gebaseerde houdingsoefeningen uit.
Hersengebaseerd leren verwijst naar onderwijsmethoden die zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoek naar de manier waarop de hersenen leren. Dit is inclusief cognitieve ontwikkeling – hoe leerlingen anders leren naarmate ze ouder worden, groeien en sociaal, emotioneel en volwassen worden.
6. Lees een echt boek, geen Kindle.
Ja, lezen is een geweldige stimulatie voor de hersenen. Maar lezen vanaf elektronische apparaten zoals een Kindle stelt jouw lichaam bloot aan elektromagnetische velden. Deze kunnen digitale dementie bevorderen.
7. Interactie met het echte leven.
Kinderen moeten het grootste deel van hun tijd besteden aan interactie met echte mensen en het echte leven. In plaats van het equivalent van computerspellen.
Andere tips voor ouders
- Houd de media van kinderen in de gaten, let bijvoorbeeld op welke apps worden gebruikt.
- Schakel de televisie en andere apparaten uit wanneer deze niet worden gebruikt. Achtergrondmedia kunnen de aandacht afleiden van de interactie tussen ouders en kinderen en het spelen van kinderen. Dit is belangrijk zijn voor de taal van het kind en de sociaal-emotionele ontwikkeling