Koester je online reputatie

Je reputatie is goud waard en online al helemaal. Een onberispelijke reputatie levert je klanten op, terwijl een gedeukte reputatie en vooral de manier waarop je met kritiek en negatieve reacties omgaat je heel wat schade kan toebrengen. Goed online reputatiemanagement is dan ook essentieel om op langere termijn succes te boeken. Maar hoe pak je dat aan? 

Wat is een online reputatie?

Een online reputatie is bedrijfsmatig niet meer of minder dan hetgeen op het internet te lezen is over je onderneming. Van reviews tot comments en sterren. Voor een stuk heb je je online reputatie zelf in de hand door wat je plaats op het internet, bijvoorbeeld op je website of social media, maar ook de informatie die consumenten op het internet zetten, maakt deel uit van je online reputatie. Een online marketing bureau kan je bij al deze facetten goed helpen.

Waarom is een goede online reputatie belangrijk?

Als je weet dat zo’n 80% van de consumenten online informatie opzoeken over het gewenste product of dienst en het bedrijf dat deze levert, dan besef je meteen het belang van een goede online reputatie. Als je heel wat negatieve commentaren te slikken krijgt, dan schrikt dit andere klanten af en zoeken ze een andere leverancier. Uiteraard kan elk bedrijf geconfronteerd worden met negatieve feedback, maar dan is het de kunst om hier professioneel en oplossingsgericht mee om te gaan en er een kans van te maken. Een voortdurend online reputatiemanagement is nodig. Positieve recensies vormen alvast een belangrijk onderdeel van je online reputatie. Klanten die positief zijn en dit ook online laten weten brengen ongetwijfeld nieuwe klanten aan. Weet trouwens dat ook heel wat leveranciers en mogelijke partners behang hechten aan een uitmuntende reputatie en zo sneller met je in zee zullen gaan.

De basiselementen van je online reputatie

Een sterke reputatie bestaat uit een aantal elementen:

  • Authentiek: Wees jezelf, eerlijk en oprecht. Geef fouten toe, communiceer positief en zet deze recht.
  • Transparant: Zorg ervoor dat je altijd transparant en eerlijk communiceert. Moffel niets weg, maar neem je verantwoordelijkheid.
  • Onderscheidend: Onderscheid je op bepaalde punten en zet je onderneming neer als uniek op bepaalde vlakken.
  • Zichtbaarheid: Zorg dat je als onderneming regelmatig naar buiten komt. Een beetje persaandacht kan nooit kwaad.
  • Consistent: Communiceer samenhangend en zet een consistent beeld neer van je onderneming over alle kanalen heen.
  • Ga de dialoog aan: Zorg voor een optimale bereikbaarheid en reageer snel. Ga in dialoog.

Hoe boost je je online reputatie?

Je online reputatie verbeteren? Dat kan. Mirakels zijn er niet, maar met deze 3 stappen kom je al een heel eind.

Stap 1 l Zet een geloofwaardige reputatie neer 

Het verzamelen van positieve reviews is vaak een eerste en belangrijke stap in het vergaren van een online reputatie. Durf er je klanten naar vragen of zet een systeem op dat dit voor je doet. Nieuw klanten worden vaak over de streep getrokken door positieve reviews van anderen, zeker als het er veel zijn. Google, Facebook, Trustpilot, … Het zijn maar enkele voorbeelden.

Stap 2 l Werk aan je imago 

Je imago en je online reputatie gaan hand in hand. Een sterk merk beschikt vaak over een goede online reputatie. Zorg voor een geweldige website waarop al je troeven naar voren komen en maak ruimte voor klantenreviews. Door een consistente branding te hanteren creëer je herkenbaarheid.

Stap 3 l Manage je reputatie 

Het is belangrijk om je online reputatie op te volgen. Ga de dialoog aan met klanten, reageer en los op indien nodig. Zo kun je soms iets negatiefs nog positief laten uitdraaien. Er zijn heel wat tools om je een handje te helpen bij het managen van je online reputatie. Volg op wat er over je geschreven wordt online, reageer op je reviews en blijf altijd positief.

Ondersteuning nodig bij het opbouwen van je online reputatie?

Kun je hulp gebruiken bij het opbouwen van je online reputatie, nood aan een partij die je ondersteunt bij je reputatie management of wil je je merk online versterken? Bij Pingwin zijn we thuis in de materie en bekijken we graag samen met jou de mogelijkheden. Meer weten over hoe we ook jouw online reputatie kunnen boosten? Contacteer ons!