Alles wat je moet weten over SEO: tips en tricks voor beginners!

Je bent nooit te oud om te leren. Als je al wat ouder bent, dan zal je vast gemerkt hebben dat de wereld door de jaren heen enorm veranderd is. Vooral op het gebied van technologie. De tijd dat mensen een Telefoongids opensloegen of de plaatselijke advertenties in de krant lazen is echt wel een beetje voorbij. Mensen, producten en diensten vind je tegenwoordig via het internet. De digitale markt is reuze.

Wellicht heb je je hier zelf ook al schuldig aan gemaakt. Het is ook gewoon ontzettend makkelijk. Je tikt een zoekopdracht in en voilà: direct enorm veel hits om jou snel aan het juiste product of een bepaalde dienstverlening te helpen. Dit zorgt er echter wel voor dat de concurrentiestrijd via het internet moordend is. Ieder bedrijf vecht om die eerste positie in bekende zoekmachines. En dat is waar SEO aan te pas komt. Maar wat is SEO nu precies? In dit artikel lees je alles wat je moet weten!

SEO draait niet alleen om bezoekersaantallen

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. In andere woorden is het een methode om je website te optimaliseren, zodat deze beter gevonden worden door bekende zoekmachines zoals Google. Toch vergist men zich nog wel eens in het doel van SEO. Zo stappen veel ondernemers naar een SEO bureau en vertellen ze dat de bezoekersaantallen enorm tegenvallen. Ook nadat ze een professionele online marketeer aangenomen hebben, staren ze zich blind op de bezoekersaantallen. Niet nodig!

Het gaat namelijk niet alleen om de bezoekersaantallen. Men kan zich veel beter bezighouden met de zogenaamde conversie. Dit is hetgeen wat de bezoekers doen wanneer ze op jouw site terecht komen. Schrijven ze zich in voor een nieuwsbrief? Bestellen ze producten? Nemen ze contact met je op? Of klikken ze simpelweg weer snel weg? Bezoekersaantallen zeggen niet alles.

Wanneer een website onvoldoende functioneert of simpelweg niet aantrekkelijk is voor de potentiële doelgroep, dan leveren de bezoekjes weinig op. Laat daarom niet alleen de SEO van de site verbeteren, maar zorg eerst voor een goed functionerende en aantrekkelijke website. Dat leidt veel sneller tot conversie, waardoor zelfs iets minder bezoekersaantallen weinig uit zullen maken. Het gaat er immers om wat zij doen op je site.

SEO is nooit klaar

Denk niet dat je na een fikse investering in de SEO van jouw website klaar bent. Natuurlijk, misschien zal je site even goed lopen en staat hij wellicht zelfs heel hoog in Google aangeschreven. Dit zegt echter niets. Iedere dag komen er weer nieuwe bedrijven bij. Als jij vervolgens jouw SEO en website een beetje laat versloffen, dan kan je straks weer helemaal opnieuw beginnen.

Vergelijk het maar eens met een goed restaurant. Wellicht ging het enkele jaren helemaal goed en was de menukaart een groot succes. Nu enkele jaren later zijn er echter zoveel verschillende restaurants bijgekomen en zijn er veel minder bezoekers. Mensen zijn er op uitgekeken omdat het allemaal wat gedateerd is geraakt. Je moet blijven vernieuwen om te blijven bestaan. Dat geldt ook voor SEO.