Virtueel Reality Advertisement

Virtual Reality (VR) is een online versie van iets wat niet fysiek bestaat in de echte wereld. Het is gedigitaliseerd en niet tastbaar voor mensen. De grenzen van VR zijn oneindig en de toekomst is veelbelovend op dit gebied. Om VR te gebruiken heb je hardware en software nodig. Producten gebruiken VR ook vaak als reclamemiddel voor marketing. We vragen ons wel af hoe effectief en populair virtuele reclame is in digitale marketing.

Virtuele reclame

Virtual Reality bestaat natuurlijk al wat langer. We wanen ons online al langer op andere plaatsen of in andere gebouwen terwijl we gewoon thuis op de bank zitten. Denk maar aan de virtuele kamers die Ikea online heeft staan, of de Live Casino’s online, ook zo’n hype de laatste tijd. Bij betFIRST, trekken ze je zo de casino vloer op, terwijl je gewoon thuis zit in je pyjama. Virtueel is bijna alles al mogelijk.

Wat doet Virtual Reality voor de marketing van bedrijven? Hoe zet je Virtual Advertising het beste in? Reclame kan worden aangeboden als VR (vaak met een speciale bril) maar ook als AR (Augmented Reality). Deze laatste optie is mogelijk zonder VR-bril en voegt digitale elementen toe aan de echte wereld. VR trekt je echter volledig de virtuele wereld in en daarvoor heb je dus een VR-bril nodig.

Beide opties zijn tegenwoordig erg populair. Uit statistieken blijkt dat de belangstelling voor de VR- en AR-ervaring is toegenomen. Bijna 66% van de shoppers zou deze realiteit willen gebruiken tijdens het online winkelen. Het geeft shoppers de best mogelijke informatie over het product waar ze naar kijken. Klein nadeel is dat je voor een VR ervaring een klein maandsalaris aan VR gadgets in huis moet hebben. Een huis-, tuin- en keukenproduct is de VR-bril nog lang niet. Het is niet voor iedereen weggelegd. 

Virtuele marketing

Je kunt als bedrijf je product virtueel presenteren. Als je een reisbureau bent dan is de virtuele ervaring aanbieden van een bergbeklimming in de alpen een goed voorbeeld om je  reis naar Oostenrijk te promoten. Een klant een virtuele proefrit aanbieden, is iets wat het automerk Volvo bedacht voor klanten. Ook geen slecht idee.

McDonalds doet met haar ‘Happy Goggles’ reclame iets geheel unieks voor de virtuele wereld. McDonalds biedt je de mogelijkheid om de Happy Meal dozen om te bouwen tot Virtual Reality brillen om zo de virtuele ervaring uit te proberen nadat je je telefoon in de omgebouwde doos hebt gestopt. Hiermee heeft McDonalds een goede stap gezet; het geeft je een gadget om in de virtuele wereld te stappen en het enige wat je ervoor betaalt is een hamburger met wat friet.

Een ander voorbeeld, we hebben het er in het begin over gehad: de virtuele IKEA kamers.  Met een speciale IKEA app kun je 3D-modellen van IKEA producten in je huis plaatsen. Dit zijn dan modellen op ware grootte en de app laat perfect zien hoe het product in je interieur past. Een uitstekende virtuele ervaring die je de juiste keuze laat maken bij het winkelen bij IKEA.

Pixabay

Tenslotte

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, met steeds meer voorbeelden. De groei in de sector voor Virtual Advertisement is enorm. Men verwacht een toename van 300% van digitale marketing in deze internetsector tegen 2025. De populariteit van Virtuele Advertisement en Marketing is ongekend en zal alleen maar blijven stijgen.