Kruip in de bestaansreden van jouw webshop voor betere resultaten

Je bestaansreden is de drijfveer achter jouw webshopverhaal. Onderscheid je van de concurrentie door concreet je webshopdoelen te bepalen. Begin met ‘het waarom’ of zoals marketinggoeroe Seth Godin dit noemt: ‘je why’. Door deze vraag te stellen kom je tot de essentie van het bestaan van jouw onderneming. Ben je er klaar voor?

Waarom je why achterhalen?

Een duidelijke why, het antwoord op de vraag waarom je webshop bestaat en bepaalt je drijfveer als webshopeigenaar. Door je online met je webshop duidelijk te profileren, zal je de juiste klanten aantrekken en zal je beter kunnen communiceren met de klanten die jij wil aantrekken. “Iedereen kan toch mijn klant zijn”? In principe wel, maar wees niet bang om je te richten tot je ideale klant. Door je ‘why-radar’ aan te zetten en dit door te trekken doorheen je hele onderneming, zal je vanzelf merken dat je op het juiste spoor terecht komt en een doelgroep aanspreekt waar je echt een nauwe band mee wil opbouwen. Zij passen in het plaatje! Door de jaren heen kunnen veel factoren je ondernemingskoers beïnvloeden en op sommige momenten ben je misschien zelfs wat verdwaald. Af en toe eens terugkijken naar je why kan je weer richting geven.

Je why onderscheidt je van de concurrentie

In een duidelijk omschreven why blijkt wat jij anders doet en hoe jij het verschil maakt met andere spelers in jouw sector.  Waarom is jouw webshop uniek? Denk hier goed over na. Het zal immers het verschil maken waarom een bezoeker voor jouw online winkel kiest en niet doorklikt naar de concurrentie. Je why kan de basis vormen van je businessplan, of hieruit op te maken zijn. Wil je meer info over het opstellen van een businessplan, neem dan eens een kijkje op de website van KBC, daar vind je er heel wat info over. Weet je dat een groot deel van je doelgroep een bankrekening heeft bij KBC? Denk dan ook zeker na over een online betaalknop van deze bank op je webshop te plaatsen.

Jouw doelgroep bepalen

Na het uitschrijven van je why, kan je je gaan focussen op je doelgroep. Probeer die zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. Een efficiënte manier om in de huid te kruipen van je (sub)doelgroepen is door enkele fictieve klanten nauwkeurig te beschrijven. Werk, leeftijd, woonplaats, hobby’s, hun voorkeur van betaalmethoden. Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Het doel van zulke gedetailleerde beschrijvingen is om je een duidelijk beeld van je klanten en potentiële klanten te schetsen. Weten wat je doelgroep interessant vindt, graag doet, waar ze wonen, hoe ze liefst betalen, hoe vaak ze online zijn,… geeft je meer inzicht in hoe jij als webshop in interactie kan gaan met de verschillende (sub)doelgroepen.

Heb je je why en je doelgroep helder in beeld? Dan kan je de communicatie en features op je webshop en alle promotie daarrond beter kanaliseren, met betere resultaten tot gevolg.