Zo ontwerp je een flyer die je doelgroep aanspreekt

Flyers of folders zijn nog altijd een van de beste hulpmiddelen om je naamsbekendheid als bedrijf te boosten. Ga jij flyers bedrukken? Dan is het natuurlijk belangrijk dat ze er een beetje goed uitzien en dat het de doelgroep aanspreekt.

Niet bepaald gemakkelijk om te doen, maar het kan wel. Hieronder vind je enkele goede tips om folders te ontwerpen die je boodschap echt overdragen aan je doelgroep!

 

4 tips om een flyer te ontwerpen die je doelgroep aanspreekt 

1. Wat heeft je doelgroep nodig?

Het eerste wat je je moet afvragen bij het ontwerpen van folders is: wat zoekt mijn doelgroep? De opstelling van je flyers zal immers nogal verschillen, afhankelijk van of je online marketing diensten aanbiedt of verse pastagerechten verkoopt.

Wat jouw bedrijf ook doet, het is belangrijk dat op je folders in een oogopslag duidelijk wordt wat jouw dienst of product is en wat jouw bedrijf precies onderscheidt van de concurrentie. Houd je folder dus to-the-point en duidelijk, zodat je doelgroep overtuigd is dat jij kunt bieden wat ze nodig hebben! Doe bijvoorbeeld een brainstormsessie om tot nieuwe inzichten te komen. 

2. Welke taal spreekt je doelgroep?

In landen als Nederland en België spreekt het voor zich dat je je folders in het Nederlands opstelt, maar zelfs dat hangt een beetje af van je doelgroep. Als je bijvoorbeeld lokale loodgieters diensten aanbiedt, heeft het weinig zin om met je folders Engelssprekende toeristen aan te spreken.

Aan de andere kant wil je als restaurant met take away-maaltijden dan weer zoveel mogelijk mensen bereiken, lokale bewoners of niet. Bepaal op basis van je dienst of product en de mensen die je wilt aanspreken dus ook de taal van je folder. 

3. De uitstraling van je flyer

Hoe je het ook draait of keert, mensen die een folder in de hand gestopt krijgen (of in de brievenbus) letten vooral op de uitstraling ervan. Het is dus erg belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de visuele elementen die je gebruikt om je dienst of product in de verf te zetten.

Enkele goede tips:

  • Gebruik complementaire kleuren

  • Verwerk hier en daar een opvallend visueel element, maar overdrijf niet

  • Houd het liever bij één lettertype, zodat je flyer aangenaam leest

Natuurlijk zal het ontwerp van je folder grotendeels afhangen van je dienst of product en de doelgroep die je aanspreekt. Een folder als uitnodiging voor een muziekconcert ziet er beter niet hetzelfde uit als de brochure van een begrafenisondernemer!

Je flyers drukken bij een gespecialiseerde service is trouwens ook een goed idee, vooral als je wilt dat het resultaat er professioneel uitziet en je tijd wilt besparen! 

4. Een goede call-to-action is goud waard

Met een opvallende folder kan je de aandacht van je doelgroep trekken, maar daarna is het natuurlijk vooral belangrijk dat je de lezer overtuigt tot bellen, inschrijven, aankopen of een andere actie. Dit kan met een korte en duidelijke call-to-action.

'Schrijf je nu in' of 'Bel XXX voor meer informatie!', zijn goede voorbeelden. Zorg dat dit zinnetje duidelijk zichtbaar is, eventueel in grotere letters en in een ander kleurtje. Op die manier weten mensen precies wat ze moeten doen als ze geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product.