Iedereen houdt van korting. Of het nou is op huishoudelijke apparatuur of op die nieuwe broek, korting is altijd fijn! Black Friday is een dag waarop veel winkels en webshops fikse kortingen aanbieden. Deze Amerikaanse traditie is overkomen waaien en heeft de harten van veel Europeanen sneller laten kloppen. Maar hoe populair is Black Friday in België? Doen veel winkels mee?
Wat is Black Friday?
Bijna iedereen heeft wel eens van Black Friday gehoord. Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. In Amerika is dit in veel staten een officiële vakantiedag zodat werknemers kerstinkopen kunnen doen. Winkeliers bieden op deze dag hun producten aan met flinke kortingen. Het is dan voor veel mensen ook een mooie gelegenheid om gebruik te maken van goede deals en aanbiedingen. In Amerika loopt het op deze dag storm bij veel winkels en staan er lange rijen met mensen voor de deuren. Dit kan zelfs tot extreme situaties leiden, waarbij koopjesjagers met elkaar op de vuist gaan. Deze Amerikaanse traditie heeft zich inmiddels ook over Europa verspreid. Door de jaren heen hebben verschillende grote warenhuizen, kleine winkels en zelfs webshops zoals Zalando de enorme populariteit van black friday in de Verenigde Staten proberen te gebruiken om zelf hun verkopen een extra boost te geven. Hoe zit dit in België? Doen daar veel winkels mee?
Black Friday in België
Ja, ook in Belgie is Black Friday razend populair. Ze doen dan ook al lange tijd mee aan deze koopjesdag. De echt doorbrak kwam in 2016. Ook Cyber Monday is in België populair. Dit is eigenlijk de online variant van Black Friday. Op deze dag kun je dus genieten van veel kortingen bij allerlei verschillende webshops. Dankzij Black Friday en Cyber Monday worden voor veel winkeliers de beste dagen van het jaar gedraaid. Niet zo gek dus, dat er veel winkeliers mee doen. Het begon in België vooral met de grote (Amerikaanse) winkelketens, maar inmiddels willen ook lokale winkels een graantje meepikken van het succes.
Black Friday niet meer alleen vrijdag
Wie denkt dat Black Friday alleen op vrijdag is heeft het mis. Winkels willen allemaal de eerste zijn met de beste deals. Hierdoor begint het koopjes festijn vaak al veel eerder. Verder lopen de aanbiedingen vaak ook nog door in het weekend zelfs tot Cyber Monday; de dag waarop u online kunt profiteren van flinke kortingen.
De andere kant van Black Friday
Tijdens Black Friday krijgt de consument veel korting, maar ook de winkelier ziet zijn omzet stijgen. Je zou denken dat dit een win win situatie is. Echter zijn niet alle winkeliers even blij met deze koopjesdag. Zo nemen veel winkels afstand er van omdat Black Friday massaconsumptie stimuleert. Iedereen weet dat veel consumeren slecht is voor het milieu. Ook lokale, kleinere ondernemingen hebben hun redenen om niet mee te doen. Black Friday en Cyber Monday kunnen een groeiende kans voor elke winkelier bieden, maar zorgen ook voor een felle concurrentiestrijd. Kleinere retailers die het opnemen tegen grotere bedrijven hebben vaak niet de grote budgetten om op hetzelfde niveau te concurreren. De gigantische kortingen die grote ketens en webwinkels aanbieden, zijn geen optie voor hen.